Duit Raya Bulan Puasa

Sunday, September 13, 2009

Kalau kat Malaysia aku dapat duit raya pada hari raya, tapi kat sini aku dapat duit raya pada bulan puasa. Nak panggil duit raya pun tak sesuai jugak sebenarnya sebab duit ni dapat pada bulan puasa. Tapi takkan nak panggil duit puasa kot? Hmmmm, ikutlah mana-mana pun, janji duit tetap duit. Persoalannya, siapa yang baik hati sangat tu yang bagi duit raya kat aku yang dah berumur lebih daripada dua dekad ni? Aku seorang saja ke yang dapat? Banyak ke? Ini pengalaman yang aku nak kongsi ni sebab bagi aku, ini adalah antara salah satu perkara yang boleh membuatkan aku kagum dan respek dengan bangsa arab mesir ni.

Sebenarnya, duit yang aku maksudkan tu ialah duit yang diberikan oleh seseorang hamba Allah kepada pelajar-pelajar wafidin(bangsa selain arab) yang belajar di bumi mesir ini termasuklah pelajar-pelajar Thailand dan Patani. Istilah yang lebih tepat lagi ialah tabarro' dan ianya lebih kurang macam sedekah. Aku pun baru je tahu pasal tabarro' ni. Itupun kebetulan aku datang ke Dumyat sebab nak rasa suasana Ramadhan kat sini. Kalau kat Kaherah, tak pernah lagi aku jumpa. Mungkin ada, tapi aku je yang tak tahu kot.

Sebelum seseorang tu nak buat tabarro', dia akan membertahu kepada mana-mana pelajar tempat dan waktu untuk membuat tabarro' ni. Pelajar tersebut bertanggungjawab menyampaikan dan memaklumkan kepada pelajar-pelajar yang lain. Kebiasaannya lebih kurang 200 orang pelajar yang hadir untuk terima tabarro' ni. Nilai tabarro' yang diterima oleh seorang pelajar tu tak la besar sangat, lebih kurang sepuluh hingga lima puluh genih seorang. Tapi bayangkan kalau seorang dapat 20 genih didarab dengan 200 orang pelajar, nilainya hampir lima ribu jugak tu. Tambahan pula hampir setiap hari ada orang buat tabarro' ni. Setakat empat hari aku berada kat dumyat ni, dah tiga kali dah aku dapat. Alhamdulillah, rizqun mina Allah.

Betul la orang kata, orang arab pada bulan puasa ni memang terserlah kebaikan diorang. Memang lah bukan semuanya baik, tapi majoritinya banyak yang baik berbanding yang buruk. Yang penting, apa yang baik pada diorang ni kita cuba contohi dan yang buruk tu jangan kita ikut. Sesungguhnya, setiap kejadian itu ada kelebihan dan kelemahan melainkan hanya Allah SWTT sahaja Yang Maha Sempurna.

Wallahua'lam.

0 comments:

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.