Eid Mubarak 2009

Wednesday, September 23, 2009

1 Syawal menjelma lagi. Aku masih lagi diberi nyawa oleh Maha Pencipta untuk menyambut hari kemenangan bagi Umat Islam diseluruh dunia. Tahun 2009 bersamaan 1430 Hijrah, sekali lagi aku tidak dapat beraya bersama keluarga di Malaysia. Sebenarnya memang sengaja aku memilih untuk beraya disini agar dapat beraya dan merasai suka duka bersama sahabat-sahabat seperjuanganku memandangkan ini mungkin kali terakhir aku dapat beraya di bumi Mesir ini.

Seperti biasa sambutan hari raya di sini bermula pada malam 1 Syawal selepas solat Isyak. Aktiviti dimulakan dengan menyediakan bahan-bahan untuk memanggang dan memasak disamping suara takbir raya bergema di corong suara komputer. Diselang-seli pula dengan lagu dan nasyid yang bertemakan hari raya agar dapat mendatangkan suasana dan semangat yang seakan-akan kami sedang menyambut aidilfitri di tanah air. Namun, suasana yang diharapkan itu masih terdapat kekurangan kerana tiada di samping ahli keluarga tercinta. Selurang-kurangnya,kesibukan bergotong-royong bersama rakan-rakan telah menghilangkan sedikit sebanyak rasa sedih dan sayu. Jika nak dibandingkan dengan nasib Umat Islam yang lain yang telah kehilangan keluarga dan saudara-mara, kami masih lagi sangat beruntung dan bersyukur pada-Nya.











Lebih kurang seawal jam 3 pagi, kami bergilir-gilir untuk menelefon keluarga masing-masing yang berada di Malaysia memandangkan waktu itu bersamaan jam 9 pagi waktu Malaysia. Ada yang sampai mengalirkan air mata syahdu ketika berkomunikasi dengan mereka dan aku pula secara jujur tidak berasa begitu sayu pada pagi itu. Aku pun tidak begitu pasti sebabnya. Tidak seperti raya sebelum ini dimana banyak juga air mata yang aku curahkan ketika mana mendengar suara ibu dan ahli keluargaku. Tapi kali ini mungkin disebabkan ibuku sudah biasa dan kalis dengan situasi ini, maka kesedihan dan kesayuan kurang kedengaran dalam setiap kata-katanya. Mungkin juga sekarang ini ibuku sudah semakin pandai berlakon dan mengawal emosinya dan aku pula berusaha menjadikan lakonannya itu berjaya.

Lebih kurang sejam selepas solat Subuh pada 1 Syawal, bergema takbir raya di udara yang menandakan solat sunat Aidilfitri semakin hampir untuk didirikan secara berjemaah. Sedikit kelainan yang telah dibuat di Masjid Umar pada tahun ini dimana kawasan untuk solat telah diperluaskan dan dihampar dengan permaidani serta direntangi dengan kain berwarna-warni. Mungkin ianya dibuat sempena kehadiran wakil rakyat kawasan Shoubra yang turut sama menunaikan solat sunat Aidilfitri di Masjid Umar.










Selepas selesai solat, sesi bergambar bermula sambil masing-masing bersalam-salaman memohon kemaafaan antara satu sama lain. Satu Syawal 1430 seperti biasa diakhiri dengan menjamu makanan yang telah disediakan bersama. Maka tamatlah raya pada hari itu.





Wallahua'lam.

3 comments:

hanif imran said...

oloh,smat2 lake qori2 dr syubro ni..ceria je muke sorang2 walaupon menyimpan seribu duka lantaran xdpt braye bersama keluarga..hehehe

Duan said...

tak sampai seribu,
5 ratus je kedukaan yang dirasa..
hihi..
dah nsaib kami begini..huhu..

hanif imran said...

ikut panda us duan la brape pon kedukaan yg dirasa.500 pon,500 la..501 pon xpe gop.

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.