Benarkah Islam Itu Pengganas

Friday, October 30, 2009

Setiap kali berlaku keganasan pasti akan disandarkan kepada Muslim. Alasan yang sering kali digunakan untuk menyerang negara-begara Islam adalah untuk menghapus dan membasmi puak-puak pengganas yang dikatakan terdiri daripada kaum Muslimin. Padahal telah terang dan nyata bahawa Israel dan konco-konconya adalah pengganas yang sebenarnya. Oleh sebab kuasa media berada ditangan mereka, berita dan situasi yang sebenar telah banyak dipesongkan dan ditokok tambah bagi memberitahu dunia bahawa Islam adalah pengganas.

Tengok sahaja serangan Amerika dan Israel terhadap Palestin yang sudah sekian lama dan masih lagi berlanjutan hingga hari ini. Pengganas-pengganas yang mereka maksudkan ini tidak juga di jumpai, bahkan mereka pula yang lagi mengganas dan tidak bertindak mengalahkan binatang sehinggakan penduduk dan orang awam yang banyak menjadi mangsa dan menerima akibat daripada keganasan puak-puak yang dilaknat Allah ini. Sesungguhnya, siapa yang membuat kemusnahan dan kerosakan dimuka bumi Allah pasti akan diazab pada hari Akhirat.

Media-media gergasi dunia pula sekadar melepaskan batuk ditangga dan membutakan sebelah mata mereka. Bukan itu sahaja, yang lebih teruk lagi ialah mereka sanggup memutar belitkan fakta dengan mengatakan keganasan ini adalah berpunca daripada kaum Muslimin. Mujurlah ada pihak dan media altenatif yang telah memaparkan berita dan situasi yang sebenar walaupun teknologi mereka adalah terhad dan terbatas. Terpulang pada diri kita sama ada mahu mencari ataupun tidak.

Video di bawah ini jelas membuktikan penyelewangan yang telah dibuat oleh sesetengah media yang tidak bertanggungjawab dalam melabelkan Islam adalah pengganas. Saksikan.

video


Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

The Largest Islamic Group On Facebook

Entri kali ini adalah lanjutan daripada entri sebelum ini yang bertajuk Al-Quran Di Hina. Setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi dan ucapan tahniah kepada semua yang terlibat.

Kumpulan yang pernah diceritakan sebelum ini(tidak perlu disebut dan diulang nama kumpulan yang bangang tu) akhirnya telah ditutup dan diharamkan. Aktiviti memboikot ini tidak lagi perlu diteruskan. Ini jelas membuktikan apabila Ummat Islam bersatu, banyak perubahan yang mampu dilakukan memandangkan Ummat Islam adalah golongan majoriti yang hidup di muka bumi Allah.

Jutaan terima kasih kepada semua yang telah memberi sokongan dan sumbangan. Akibatnya ia telah berjaya menhasilkan sebuah Kumpulan Islam yang terbesar di Facebook (The Largest Islamic Group on Facebook). Kita akan mengatur misi dan strategi dalam komuniti ini agar dapat mempertahankan Islam dalam menghakis dan berhadapan dengan setiap serangan musuh-musuh Islam dalam bentuk penulisan khususnya. Kita tidak akan lari daripada Facebook, bahkan kita akan lebih bersatu dan mengumpulkan lebih ramai lagi Ummat Islam di sini.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Korban Nyawa Runtuh Kali Ni

Monday, October 26, 2009

Jika kejadian runtuh sebelum ni tiada korban nyawa, tapi tidak pada kejadian runtuh kali ini. Innalillahi wainna ilaihi roji'un. Al-Fatihah kepada pelajar yang telah meninggal dunia. Takziah diucapkan kepada keluarga mangsa. Semoga baki pelajar yang masih belum dijumpai berada dalam lindungan Maha Pencipta.












Jambatan gantung yang baru berusia dua minggu runtuh. Kalau ikutkan logik hukum alam, memang x logik dan x masuk akal. Memang benar setiap kejadian itu adalah takdir dan kehendak Allah SWT, tapi kita perlu ingat bahawa setiap kejadian yang berlaku itu mengandungi maksud yang tersirat sama ada berbentuk hikmah, ujian, bala, mahupun amaran daripada Allah SWT. Terpulang kepada diri kita untuk menilai dan mentafsirkannya.

Seperti yang pernah ku tulis dalam posting terdahulu, kejadian runtuh sebelum ini tiada berlaku korban nyawa, dan kali ini ternyata telah berlaku. Siasat pa ceroh. Modal tule je hok tubek. Aku pun x sabar gk nak tunggu dan lihat hasil siasatan kes ni. Nyaknye ke budak² tu. X bersalah lansung. Keras² hati aku pun, rasa nk ngalir gk air mata bila baca berita ni. Biarlah, semoga Allah membuka dan menunjukkan jalan.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

I Am A Muslim

Dia berbangga menjadi seorang Muslim... kita...??


[+/-] Read More...

Al-Quran Dihina

Friday, October 23, 2009


Lepas satu-satu penghinaan yang dibuat terhadap agama yang diredhai Allah ini. Jika dulu heboh pasal kartun yang menghina Rasulullah SAW, kini sedang hangat tentang sebuah kumpulan di facebook yang menghina ayat-ayat suci Al-Quran. Kumpulan yang
dok tahu mende kale ini (bahasa yang agak lembut) dinamakan ‎‎koran toilet paper roll‎.

Bermula daripada cadangan Kareem Sherif iaitu seorang pemilik kepada kumpulan We want Facebook to close this group “qoran toilet paper” yang telah mencadangkan agar memboikot facebook selama 3 hari sebagai tanda protes terhadap facebook yang mana telah membiarkan kumpulan dok tahu mende kale ini bergiat secara terang-terangan. Untuk maklumat yang lebih lanjut pasal tujuan dan cara memboikot yang telah disepakati, sila berkunjung ke sini (KLIK)

Aku dah laksanakan apa yang patut. Harapannya mana-mana yang ada akaun facebook ni dapat berbuat perkara yang sama. Tak susah dan menyusahkan pun. Masalah berhasil atau tidak, itu diluar kuasa kita. Apa yang penting, tunjukkan bahawa kita bukannya jenis hamba yang berdiam diri apabila Kalam Tuhan kita dihina dan diperlaku sedemikian rupa. Sedangkan orang yang bukan Muslim pun ramai yang marah, inikan pula kita seorang Muslim.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Majlis Al-Kutub As-Sittah

Thursday, October 22, 2009


Empat hari berada dalam majlis pembacaan (tasmi') Al-Kutub As-Sittah Bersama Masyaikh Al-Azhar telah memberi banyak pengalaman dan semangat baru kepadaku khususnya. Walaupun kehadiranku bukanlah sebagai seorang peserta tetapi hanya salah seorang AJK PMC(PMRAM Multimedia Centre), aku amat bersyukur kerana diizinkan-Nya turut sama dapat berada di majlis yang penuh keberkatan ini memandangkan jumlah peserta telah dihadkan oleh sebab-sebab yang tertentu. Kesempatan ini aku ingin berkongsi beberapa perkara yang telah membuatkan hatiku tersentuh. Moga-moga perkongsian ini dapat menaikkan semangat sahabat-sahabat sekalian untuk terus berjuang menuntut ilmu dan mencari keredhaan-Nya.

Berkongsi Membaca Kitab :
Pada hari yang pertama aku hadir tanpa membawa kitab (Matan Sohih Bukhori) kerana tidak sempatku membelinya. Maka terpaksalah aku duduk dengan hanya mendengar apa yang dibaca oleh syeikh. Berbanding dengan orang lain, mereka dapat mendengar dan meniliti bacaan pada kitab masing-masing. Alangkah baiknya jika ada jualan kitab di situ. Dua kali ganda pun sanggupku bayar. Tiba-tiba datang seorang pelajar yang tidak aku kenali meminta izin untuk duduk disebelahku yang kebetulan memang ada sedikit ruang kosong di situ. Aku pun menyilakannya untuk duduk. Lagipun, bukannya aku sewa tempat duduk tu. Tapi mungkin juga sebab dia menganggap itu adalah tempat yang dikhususkan untuk AJK yang terlibat. Mungkin juga. Hmm, dipendekkan cerita, dia membuka kitabnya lalu menawarkan untuk berkongsi membaca bersamanya. Aku menolak pelawaannya itu memandangkan aku memang kurang jelas dengan tulisan jika dilihat dari jarak yang lebih dari 30cm. Maka didekatkan lagi kitab tu kepada aku seolah-olah kitab tu aku yang punya dan seakan-akan dia pula yang menumpangku. Tak boleh jadi ni. Aku pun menolak sekali lagi. Bukannya aku sombong, aku tersangat mahu sebenarnya tapi aku tak mahu orang lain susah kerana aku. Melihat dia lagi berkeras untuk berkongsi membaca kitabnya denganku, akhinya aku mengalah. Lagipun dia memberitahuku yang dia boleh baca dengan jelas tulisan tu. Berkongsialah kami membaca kitab itu bersama hingga habis sesi yang terakhir pada malam itu. Memang aku sangat terharu dan respek dengannya.

Usaha Dan Komitmen Semua Pihak Yang Terlibat :
Memandangkan majlis ini adalah satu majlis yang sangat besar dan satu perkara baru di Mesir bagi pelajar-pelajar Malaysia, perancangan dan pelaksanaan haruslah dibuat dengan rapi dan bersungguh-sungguh. Ini kerana majlis ini melibatkan banyak masyaikh Al-Azhar yang sangat masyhur di Mesir dan yang paling istimewa adalah penglibatan Mufti Mesir sendiri iaitu Syeikh Dr. Ali Jumuah. Tambahan pula majlis ini digabungkan dengan majlis konvokesyen bagi pelajar-pelajar Al-Azhar yang telah berjaya menamatkan pengajian dibidang masing-masing. Walaupun pada awalnya majlis ini cuba digagalkan oleh JPMK (link), namun begitu majlis ini tetap juga dapat dijalankan. Terutamanya pada malam sebelum menjelang hari yang ke-4 dimana buat kali ketiga lokasi majlis telah bertukar iaitu ke Nadi Riadhi. Sememangnya bukan kerja yang mudah untuk membuat persiapan di suatu kawasan yang asing dan dalam waktu yang begitu singkat. Semestinya istilah tidur yang cukup terpaksa dilupakan. Ucapan tahniah dan syabas kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan majlis ini. Semoga usaha dan penat lelah kalian akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.

Sokongan dan kerjasama Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid Al-Hasani :
Beliau adalah antara masyaikh yang turut sama memberi kerjasama dan menjadi faktor utama dalam melicinkan perjalanan majlis ini. Walaupun beliau sibuk dengan tugas dan kerja, namun tetap dapat meluangkan masanya berada bersama dalam majlis Al-Kutub Sittah selama empat hari berturut-turut. Seawal pagi beliau tiba, kemudian terpaksa keluar atas urusan kerja, kemudian datang kembali pada waktu petang ataupun pada waktu malamnya.

Ucapan Syeikh Dr. Sa'ad Jawish :
Berdasarkan sedikit kefahamanku tentang ucapan yang telah dibuat oleh Syeikh Dr. Sa'ad Jawish adalah beliau mengatakan bahawa tidak kira apa jua fungsi atau tugas kita dalam majlis itu, macam mana posisi kita duduk dalam majlis itu, dan di mana tempat kita duduk, selagi mana kita mendengar bacaan Al-Kutub As-Sittah, keberkatan akan sampai kepada diri kita.

Kehadiran Syeikh Dr. Ali Jumuah :
Kehadiran seorang Al-Muhaddis dan mufti Mesir iaitu Syeikh Dr. Ali Jumuah adalah satu anugerah yang sangat besar. Pada penghujung majlis penutupan Al-Kutub As-Sittah itu, beliau telah memberikan ucapan yang sangat bermakna kepada semua peserta iaitu beliau telah mengijazahkan ijazah beliau kepada semua yang hadir dalam majlis tersebut yang mana beliau telah mengambilnya daripada guru beliau iaitu Syeikh Yasin Fadani.

Para Masyaikh bersalaman sesama mereka :
Apabila majlis telah selesai, para masyaikh bersalaman sesama mereka sambil berebut untuk mencium tangan masing-masing. Tiada langsung sifat anggkuh dan berlainan darjat yang ditunjukkan antara mereka. Antara situasi yang dapatku perhatikan ialah apabila
Syeikh Dr. Usamah Al-Azhari (salah seorang anak murid Syeikh Dr. Ali Jumuah) yang mencium tangan tok gurunya kemudian tok gurunya mencium kembali kepala anak muridnya itu. (link)

Itulah antara perkara-perkara yang aku harapkan dapat menjadi motivasi untuk kita semua. Untuk melihat dan mengetahui lebih lanjut berkaitan majlis ini, boleh berkunjung ke Laman Rasmi Kutub Sittah

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Iklan India Mari

Tuesday, October 20, 2009

Iklan ini khas ditujukan kepada perokok-perokok tegar seluruh dunia. Sekali tengok mungkin korang tak faham. Jadi korang tadabburlah baik-baik iklan ni. Lucu ni. Hihi.. Sedikit pesanan, iklan-iklan ini mengandungi maksud yang tersirat, jadi berfikirlah dulu sebelum membuat penilaian. Jika masih buntu juga dengan motif sebenar iklan-iklan ni, boleh rujuk kat bahagian komen. Ok?



IKLAN 1




IKLAN 2

[+/-] Read More...

Sanad Dan Kepentingannya

Sunday, October 18, 2009

Salasilah sanad bermula daripada Rasulullah SAW yang mengambil daripada Jibril AS, diturunkan kepada beberapa sahabat, kemudian Tabi'in, kemudian Tabi' Tabi'in, kemudian kepada para ulama' dan seterusnya. Orang yang mempunyai sanad ibarat memegang amanah untuk meneruskan pengajian Islam. Dengan adanya sanad kita akan lebih jelas asal-usul kita beljar seperti dari mana kita belajar, dari mana guru kita belajar, dan bagaimana salasilah ini akan sampai kepada Rasulullah SAW.

Kepentingan sanad ini telah dibuktikan dengan Hadis Nabi SAW bermaksud :

Dari Muhammad Ibnu Sirin dia telah berkata, sesungguhnya sebuah ilmu itu adalah agama, maka hendaklah kamu melihat daripada siapa kamu mengambil agamamu.
(Hadis Riwayat Muslim)

Para ulama' juga sangat menekankan kepentingan sanad ini hingga Imam Shafie pernah berpesan, "Kamu tidak akan mendapat ilmu melainkan dengan syarat dan di antara syarat-syaratnya ialah tunjuk ajar daripada seorang guru atau ustaz"

Di dalam kitab Athar Al-Qiraat fi Fiqh Al-Islami ada menyebeut tentang antara kelebihan umat Muhammad SAW ini ialah ilmunya yang mempunyai sanad. Maka sesungguhnya sanad ini adalah di antara keistimewaan umat Khatimu Al-Biya'.

Perlu diingatkan kepada para penuntut ilmu sekalian, sanad mahupun ijazah bukanlah sesuatu yang perlu dibonggakkan atau dibanggakan. Ia sebernanya adalah amanah yang dipikul di bahu seseorang. Jika mati seorang ulama', maka perjuangannya akan disambung oleh murid-muridnya. Oleh itu, janganlah sesekali mencacatkan amanah itu dan jagalah ia sampai akhir hayatmu. Sesungguhnya, itu adalah saham yang akan membantumu di akhirat kelak.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Macam Mana Tak Melenting?

Thursday, October 15, 2009

Melenting? Tak lah sampai tahap tu, tapi agak panas juga lah. Serius aku kata, aku memang pantang kes² yang macam ni. Kalau nak islah, gunalah cara yang berhikmah. Kalau nak kata, siasatlah dulu asal usul, bimbang akan jadi fitnah pula. Mmmm, untuk korang tidak bingung dengan apa yang sedang aku luahkan ini, baca dulu di sini.

Aku tidak nafikan, memang wujud golongan yang sebegitu. Sikap angkuh dan bongkak ini bukan perkara asing bagi makhluk yang bergelar manusia ni. Tak nanti masuk Shoubra untuk miliki penyakit hati ni, tapi kebetulan orang yang menegur tu adalah bekas pelajar Shoubra. Kami di sini tak nafi apa yang Ustaz Othman Hamzah kata tu, cuma apa yang kami tak puas hati ialah ulasan yang dibuat oleh saudara pengarang blog 'Camar Putih' tu yang seakan-akan menghukum semua qura' di Shoubra ni berperangai begitu. Agak² lah wahai saudaraku yang ku hormati. Jangan kerana marahkan nyamuk kelambu dibakar. Takkan kerana garam secubit jadi masin gulai sekawah.

Cuba lihat apa pula komen sahabat blogger tentang perkara ni.

Aku tertarik untuk menyentuh sedikit pasal sanad ni. Aku pernah berjumpa dan bercakap dengan 'orang lama' yang pernah menuntut di bumi Shoubra ni dan sekarang ini beliau adalah seorang tenaga pengajar di salah sebuah pondok di Kelantan. Pada zamannya dulu, untuk mendapatkan sanad daripada sheikh adalah sangat mahal berbanding sekarang. Untuk menghabiskan 30 juzuk Al-Quran sama ada talaqi atau tasmi' paling kurang 1500 LE dan untuk mendapatkan sanad bertulis pula perlu ditambah 1500 LE lagi. Oleh sebab itulah beliau tidak mengambil sanad pada waktu itu kerana kos yang agak tinggi. Lain pula keadaannya dengan waktu sekarang. Kebiasaanya kos untuk menghabiskan 30 juzuk Al-Quran adalah lebih kurang 1000 LE dan secara automatiknya mendapat sanad bertulis. Apabila mendapat tahu hal ini, beliau telah singgah sebulan di Mesir untuk mendapatkan sanad sebelum berangkat ke Makkah untuk menunaikan umrah. Setakat tu lah apa yang aku tahu dan faham tentang perbezaan 'orang dulu' dan 'orang baru' mendapatkan sanad daripada sheikh. Namun perlu diingatkan, lain sheikh, lain pula caranya. Ada yang memberikan sanad secara percuma, ada yang mengenakan bayaran dan ada juga sheikh yang tidak memberikan sanadnya walaupun kita telah khatam Al-Quran dengannya. Semua ini ada sebab dan musabab masing². Sejauh mana kepentingan sanad ni, insya-Allah aku akan cuba ulas pada posting akan datang.

Berkaitan dengan solat jemaah yang turut disentuh oleh pengarangnya itu, antaranya boleh dirujuk di sini.

Oleh itu, jika tidak tahu, jangan pula buat² tahu. Kaji dan faham terlebih dahulu sebelum menulis seperti mana kita dituntut berfikir dahulu sebelum bercakap. Jangan disebabkan penulisan kita, orang yang tidak bersalah menjadi mangsa. Tolong tegur jika aku silap dan jutaan kemaafan ku pohon atas kekasaran.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Awekku Bini Orang

Saturday, October 10, 2009

Sayu dan pilu apabila mengenangkan awekku kini sudah bergelar isteri kepada orang lain. Telah ku duga semua ini akan terjadi, namun apakan dayaku Perancangan-Nya mengatasi perancanganku. Mungkin silap aku juga kerana dari awal tidak menyatakan hasrat hatiku padanya. Tapi oleh sebab hari itu hatiku terlalu celaru dengan masalah yang datang tanpa diundang, aku menangguhkanku dulu hasratku. Tambahan pula, aku masih menunggu jawapan daripada Ilahi sama ada benarkah dia untukku ataupun sebaliknya. Alhamdulillah, sekarang ini aku telah mendapat jawapannya.

Apa yang lebih menikam hatiku ini ialah suaminya itu adalah kawan seperjuangan yang sama-sama belajar di sini. Entah bila dan bagaimana dia berhubung dengan 'bekas' awekku itu. Cuma yang pasti aku lebih awal mengenalinya daripada kawanku itu. Biarlah, aku sanggup mengundur diri demi kebahagian mereka. Mungkin ada hikmah disebalik ujian yang melanda ini. Mungkin Allah menurunkan hujan untuk menghadiahkanku pelangi.

Aku bersyukur pada-Mu ya Allah. Ku pohon Engkau berikanlah kekuatan kepada diriku ini untuk menempuhnya. Semoga mereka berdua hidup bahagia melayari bahtera hingga hari akhirat. Amin...

*** Begitulah luahan hati sahabatku. Semoga dia dipertemukan jodoh yang lebih baik dan solehah. Insya-Allah.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Mampukah Aku??

Thursday, October 8, 2009

Hari ini sheikh tidak hadir, namun tidak menjadi kerugian rasanya untukku meluangkan sedikit masa beriktikaf di masjid selepas solat Asar. Sekurang-kurangnya, boleh juga aku mengulang Al-Quran di situ. Maklumlah, bila dah sampai rumah, macam-macamlah dugaan dan cubaan yang datang. Ada je terlintas perkara-perkara yang hendak dilakukan. Dalam erti kata lain, akan tertangguh lah niat asal.

Di suatu sudut dalam masjid terdapat sekumpulan warga tua yang turut sama mengaji. Salah seorang daripada mereka telah menarik perhatianku. Tidak cukup dengan mengaji menggunakan Al-Quran yang sebesar monitor komputer 21 inci, ditambah pula dengan kanta pembesar. Raut wajahnya menampakkan kesungguhan untuk melihat dan membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Seakan-akan mengeja satu huruf demi satu huruf untuk menyempurnakan satu ayat demi satu ayat. Masya-Allah.

Begitulah situasi yang berlaku depan mataku yang telah membuatkanku termenung dan merenung. Mampukah aku menjadi sepertinya jika usiaku panjang seperti usianya? Adakah semangat dan kekuatan yang ada pada hari ini akan kekal sehingga hari terpisah roh dengan jasad?

"Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau pesongkan hati-hati kami setelah Engkau berikan hidayah kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat di sisi Engkau. Sesungguhnya Engkau lah Yang Maha Pemberi Kurnia"
(surah Ali- 'Imran : ayat 8)

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Radio Jebril

Tuesday, October 6, 2009

  • Untuk memuat turun 'wingadget' Radio Jebril untuk Windows Vista <<.KLIK DI SINI.>>
  • Untuk mendengar Radio Jibril dalam 'Pocket PC' atau 'Palm' dengan menggunakan program 'Itune atau 'Gsplayer', sila taip alamat ini >> http://gebril.com:8000
  • Anda juga boleh mendengar Radio Jebril menggunakan 'Shoutcast Broadcasting'. Buka program 'Winamp' atau 'Windows Media Player' dan taip alamat ini >> http://gebril.com:8000
  • Daripada Mac OS anda, buka 'Itunes' dan 'paste' http://gebril.com:8000 ke dalam 'Itunes streaming window.

Selamat mencuba. Daripada korang asyik mendengar lagu 24 jam, cubalah seling-seli dengan bacaan ayat suci Al-Quran pula. Lagi banyak, lagi baik. Moga-moga ketenangan dapat dirasa bersamai.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Runtuh Lagi

Banyaknya bala yang menimpa dunia sekarang ini. Tidak cukup dengan gempa bumi yang melanda baru-baru ini, ditambah pula dengan runtuhan bumbung Masjid Kampung Batu Putih iaitu salah sebuah masjid di Terengganu. Bumbung masjid yang bernilai kira-kira RM 2.1 juta telah runtuh pada pukul 9.00 pagi Sabtu yang lalu di mana waktu itu cuaca baik tanpa hujan, ribut, mahupun gempa bumi. Berita Lanjut.


Lagi-lagi negeri kelahiran aku. Sebelum ini stadium. Lepas tu sekolah dan kini masjid pula. Apa pula yang akan runtuh nanti? Aku tidak bermaksud mengharapkan kejadian-kejadian yang seperti ini berlaku, tetapi sekadar peringatan agar mengambil langkah berjaga-jaga terhadap semua projek UMNO yang tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Kuantiti tidak menjadi masalah, tetapi rasuah dan sikap tamak kroni-kroni dan kontraktor-kontraktor UMNO ni yang menjadi masalah yang sangat besar. Demi kepntingan diri sendiri, golongan-golongan yang bangang ni sanggup membahayakan nyawa orang lain. Takkan kita mahu mendengar ada korban nyawa baru hendak bertindak dengan tegas? Bagaimana pula jika ianya berlaku pada orang yang kita kenali dan sayangi? Nauzubillahiminzaalik.

Oleh itu para sahabat yang dirahmati Allah sekelian marilah sama-sama berdoa kepada Allah agar digulingkan kerajaan yang zalim ini baik di Malaysia mahupun di seluruh dunia. Ingatlah bahawa suatu hari nanti Islam akan menang dan pastikan diri kita menjadi antara penyebab kemenangan tersebut.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Muhasabah Ramadhan & Puasa 6

Sunday, October 4, 2009

Jika dulu solat lima waktumu di masjid, mengapa tidak sekarang?
Jika dulu kau mampu berpuasa selama sebulan, mengapa hari ini sehari pun kau tidak mampu?
Jika dulu sebutir Al-Quran kau khatam, mengapa kini satu muka pun kau tak mampu habiskan?
Jika dulu Solat Tarawih kau gagah dirikan, mengapa kini tidak kau gantikan dengan solat-solat sunat yang lain?
Jika dulu kau rajin qiamullail, mengapa hari ini kau malas?
Jika dulu kau suka memberi orang makan, mengapa kini seteguk air pun kau berkira?
Jika dulu kau menjaga setiap tutur bicaramu, mengapa hari ini sangat lantang kau berbicara?
Jika dulu airmata ketaqwaanmu mudah mengalir, mengapa kini walaupun setitis sukar untuk kau curahkan?
Jika dulu kau pernah berazam, dimana perginya azam-azammu itu?
Jika dulu kau kuat, mengapa kini kau lemah melawan hawa nafsumu?
Adakah kau beriman kepada Allah? Ataupun kau beriman kepada bulan Ramadhan?
Sama-sama renungkan

Hari ini berbaki 14 hari lagi untuk Syawal meninggalkan kita. Persoalannya, sudahkah kita berpuasa enam pada bulan ini? Jika belum, masih belum terlambat untuk melaksanakannya walaupun yang lebih afdholnya adalah berpuasa enam hari berturut-turut sehari selepas solat Aidilfitri iaitu pada 2 Syawal mengikut mazhab Shafie. Namun jika tidak berturutan, seseorang itu masih lagi mendapat keutamaan puasa enam setelah sebelumnya sebulan berpuasa pada bulan Ramadhan. Jangan lepaskan peluang yang ada ini untuk sama-sama mendapatkan ganjaran yang sangat besar ini sepertimana yang telah disebut dalam Hadis Rasulullah SAW:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ
“Barang siapayang berpuasa Ramadhan kemudian berpuasa enam hari di bulan Syawal, maka dia berpuasa seperti setahun penuh.”
(HR. Muslim)

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Aku Memancing di Tepi Kubur??

Thursday, October 1, 2009

Tak pernah terlintas dalam fikiranku untuk merasai pengalaman memancing di Bumi Anbiya' ni. Biasa lah, itu semasa aku belum mengenali Mesir ni dan yang lebih dasyat, ada yang bertanya, "Ada tempat memancing ke kat Mesir??". Aduh, macam lah Mesir ni semuanya padang pasir. Jangan lupa, di sini ada sungai yang terpanjang di dunia iaitu Sungai Nil dan di sini juga adalah antara tanah paling subur di dunia.

Malam itu lebih kurang jam 11 malam aku dan rakan-rakan memulakan perjalanan. Berbekalkan lampu suluh, kami berjalan kaki melalui kebun kurma yang gelap gelita untuk sampai ke sebatang tali air dan di situlah tempat yang bakal kami melakukan aktiviti memancing ni. Tiba di sana, masing-masing mencari pot untuk melabuhkan joran. Aku sebagai orang baru yang memancing di sana pada mulanya merasa agak takut untuk berjauhan dengan rakan-rakanku, tetapi apabila dua ekor ikan yang telah tewas di mata kailku, perasan takutku hilang serta-merta seakan-akan aku telah serasi dengan kawasan itu.

Selepas mendapati tiada tanda-tanda ikan yang lain akan memakan umpanku di situ, aku pun pergi mencari pot yang baru. Bunyi kocakan air di suatu kawasan telah 'memancing' aku untuk ke sana dan ia agak jauh daripada rakan-rakanku yang lain. Namun begitu, semangatku yang berkobar-kobar telah menenggelamkan perasan takutku. Tidak ku endahkan langsung bunyi-bunyian yang kerap kali datang daripada semak-samun. Tiba-tiba datang seorang rakanku dan bertanya,"Hang buat apa kat sini..?". Aku pun dengan ikhlas hatinya menjawab,"Saya sedang memancing ikan di dalam air". Dia pun terus pergi meninggalkanku sambil berkata,"Hang tak payah lah mancing kat sini, bukannya ada ikan pun". Aku yang sememangnya sudah bosan duduk sorang-sorang di situ lalu pergi mendapatkan rakan-rakanku.

Azan Subuh yang kedengaran sayup-sayup telah memanggil kami untuk pulang. Di tengah perjalanan, rakanku yang tadi bertanya,"Hang tau tak apa yang ada di sebalik tembok tinggi tu?". Memang aku perasan ada tembok tinggi di seberang tali air tempat aku memancing tadi, tapi dalam fikiranku ia adalah kawasan kilang memandangkan berhampiran dengan kebun dan sawah padi. Ternyata aku telah silap. Disebalik tembok tinggi yang seluas mata memandang itu adalah kawasan kubur. Naik bulu roma aku mendengarnya. Tamabahan pula waktu tu kami masih lagi berada ditengah-tengah kebun yang jaraknya lebih 3 km dari kawasan perumahan. Aduh, kenapa tidak diberitahu apabila sampai di rumah nanti? Mulalah hatiku merasakan ada sesuatu yang mengekori. Ketika aku sedang mengarang karangan ini pun, 'mende' tu seakan-akan merenung setiap kalimah yang ku tulis dan sewaktu kalian sedang membaca karanganku ini, 'mende' tu mungkin turut membaca bersama kalian.
AMARAN - Jangan pandang belakang!!!

eee...
mcm betul je...
sungguh ke ni...?
aku berkhayal ke??
sakinya bahu...

Hmmm, kenapa aku perlu rasa takut? Aku bukanya buat kacau atau buat salah kat tempat tu. Tolong sedekahkan Al-Fatihah untuk mereka yang telah pergi. Satu lagi, sebab itulah pentingnya kita mengikhlaskan niat sebelum melakukan sesuatu dan seandainya berlaku perkara yang tidak diingini, moga-moga kita mendapat perlindungan daripada Allah SWT. Sesungguhnya Allah itu menguasai terhadap sesuatu yang lain.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.