Aku Memancing di Tepi Kubur??

Thursday, October 1, 2009

Tak pernah terlintas dalam fikiranku untuk merasai pengalaman memancing di Bumi Anbiya' ni. Biasa lah, itu semasa aku belum mengenali Mesir ni dan yang lebih dasyat, ada yang bertanya, "Ada tempat memancing ke kat Mesir??". Aduh, macam lah Mesir ni semuanya padang pasir. Jangan lupa, di sini ada sungai yang terpanjang di dunia iaitu Sungai Nil dan di sini juga adalah antara tanah paling subur di dunia.

Malam itu lebih kurang jam 11 malam aku dan rakan-rakan memulakan perjalanan. Berbekalkan lampu suluh, kami berjalan kaki melalui kebun kurma yang gelap gelita untuk sampai ke sebatang tali air dan di situlah tempat yang bakal kami melakukan aktiviti memancing ni. Tiba di sana, masing-masing mencari pot untuk melabuhkan joran. Aku sebagai orang baru yang memancing di sana pada mulanya merasa agak takut untuk berjauhan dengan rakan-rakanku, tetapi apabila dua ekor ikan yang telah tewas di mata kailku, perasan takutku hilang serta-merta seakan-akan aku telah serasi dengan kawasan itu.

Selepas mendapati tiada tanda-tanda ikan yang lain akan memakan umpanku di situ, aku pun pergi mencari pot yang baru. Bunyi kocakan air di suatu kawasan telah 'memancing' aku untuk ke sana dan ia agak jauh daripada rakan-rakanku yang lain. Namun begitu, semangatku yang berkobar-kobar telah menenggelamkan perasan takutku. Tidak ku endahkan langsung bunyi-bunyian yang kerap kali datang daripada semak-samun. Tiba-tiba datang seorang rakanku dan bertanya,"Hang buat apa kat sini..?". Aku pun dengan ikhlas hatinya menjawab,"Saya sedang memancing ikan di dalam air". Dia pun terus pergi meninggalkanku sambil berkata,"Hang tak payah lah mancing kat sini, bukannya ada ikan pun". Aku yang sememangnya sudah bosan duduk sorang-sorang di situ lalu pergi mendapatkan rakan-rakanku.

Azan Subuh yang kedengaran sayup-sayup telah memanggil kami untuk pulang. Di tengah perjalanan, rakanku yang tadi bertanya,"Hang tau tak apa yang ada di sebalik tembok tinggi tu?". Memang aku perasan ada tembok tinggi di seberang tali air tempat aku memancing tadi, tapi dalam fikiranku ia adalah kawasan kilang memandangkan berhampiran dengan kebun dan sawah padi. Ternyata aku telah silap. Disebalik tembok tinggi yang seluas mata memandang itu adalah kawasan kubur. Naik bulu roma aku mendengarnya. Tamabahan pula waktu tu kami masih lagi berada ditengah-tengah kebun yang jaraknya lebih 3 km dari kawasan perumahan. Aduh, kenapa tidak diberitahu apabila sampai di rumah nanti? Mulalah hatiku merasakan ada sesuatu yang mengekori. Ketika aku sedang mengarang karangan ini pun, 'mende' tu seakan-akan merenung setiap kalimah yang ku tulis dan sewaktu kalian sedang membaca karanganku ini, 'mende' tu mungkin turut membaca bersama kalian.
AMARAN - Jangan pandang belakang!!!

eee...
mcm betul je...
sungguh ke ni...?
aku berkhayal ke??
sakinya bahu...

Hmmm, kenapa aku perlu rasa takut? Aku bukanya buat kacau atau buat salah kat tempat tu. Tolong sedekahkan Al-Fatihah untuk mereka yang telah pergi. Satu lagi, sebab itulah pentingnya kita mengikhlaskan niat sebelum melakukan sesuatu dan seandainya berlaku perkara yang tidak diingini, moga-moga kita mendapat perlindungan daripada Allah SWT. Sesungguhnya Allah itu menguasai terhadap sesuatu yang lain.

Wallahua'lam.

1 comments:

Duan said...

waalaikummussalam...
terime kasih kpd saudara 'bujang susah' (insya-Allah akan diberi kesenangan pada masa kelak) yg sudi memberi komen dan tips yg amat berguna...

insya-Allah...
Selamat Hari Raya...
Maaf Zahir Batin...

sama-sama kita mendapatkannya...
aamiiin...

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.