Sedikit Pembetulan & Makluman

Friday, November 27, 2009

Agak lama juga tak posting entri baru. Banyak sebenarnya yang aku ingin kongsi dan luahkan, tapi suasana kat sini buatkan aku jadi kurang semangat nak mengarang. Nak kata terlalu sibuk, tak juga. Tapi boleh tahan juga la kesibukan aku sekarang ini. Mungkin juga sebab ada banyak lagi perkara-perkara yang menarik kat Malaysia ni. Aku memang bercadang tak nak buat entri baru sepanjang berada di Malaysia ni. Tapi rasa macam perlu je. Kenapa tidaknya, member² semuanya sangka aku balik ke Malaysia sebab nak kahwin. Entah dari mana datangnya khabar angin ni, aku pun tak tahu. Mmm, dah takde sebab lain ke untuk aku balik? Kadang-kadang tu aku iyakan saja. Haha.

Tapi bahaya jugak. Silap² hari bulan berita ni sampai kat orang tu, x ke naye?

Ok la. Aku balik ni sebab kakak aku yang nak kahwin. Bukannya aku.

Alaa, kakak kahwin je pun, buat apa balik..?? Haa, ni lah soalan yang paling aku benci dan malas nak jawab. Mana yang faham tu, faham la. Alhamdulillah.

Bagi sesetengah orang, hal ni tak lah besar sangat sampai perlu balik Malaysia. Setakat kakak nak kahwin tu, apa lah sangat. Ye x? Tapi lain pula ceritnya bagi aku.

Diringkaskan, ayah aku dah meninggal dunia masa aku form 4. Jadi, aku lah yang kena ambil alih tanggungjawab untuk perjalanan majlis akad nikah dan walimatul urus tu nanti. Tidak dapat tidak, terpaksa lah aku balik walaupun kehendak hati aku nak stay je kat Mesir tu sampai habis imtihan akhir tahun depan. Terpaksalah aku tangguhkan pembelajaran dan urusan-urusan lain kat sana. Moga-moga Allah permudahkan urusanku nanti.

Tak sia-sia juga aku balik awal sikit. Sampai sini, terus orang tawarkan kerja untuk aku. Alhamdulillah. Sekarang ni, aku adalah salah seorang tenaga pengajar Program Tahfiz Musim Cuti Sekolah Modul 3 anjuran Taman Tamadun Islam yang bertempat di Masjid Kristal. Siap bagi rumah lagi tu. Haha. Kalau ada sesiapa yang kebetulan datang ke Masjid Kristal, jangan lupa singgah. Nanti boleh aku ajak makan percuma. Hihi.

Cukuplah dulu setakat ni. Aku harap lepas ni takde lagilah yang buat cerita aku balik sebab nak kahwin. Kalau aku nak kahwin nanti, aku bagitau la. Insya-Allah. Lambat lagi kot. Tu pun kalau umur aku dan dia panjang. Hihi.

Jangan lupa sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah ayah aku dan semua muslimin dan muslimat yang telah kembali ke Rahmatul Allah. Moga-moga ada yang sudi mensedekahkan Al-Fatihah untuk kita kelak.

Wallahua'lam.


[+/-] Read More...

Selamat Pulang

Saturday, November 14, 2009

Assalamualaikum..w.r.t..

Ketika mana entri ini ditulis, aku telah selamat sampai ke tanah air. Sekarang ni pun, aku masih lagi berada di KLIA. Sementara menunggu bagasi keluar, ada baiknya aku ambil peluang internet percuma ni untuk mengisi kekosongan blog ni. Kat rumah, belum tentu ada internet. Haha..

Ok la. Tak nak buang masa panjang-panjang berdiri kat sini. Sekadar makluman la kepada sahabat-sahabat yang mungkin tercari-cari ke manakah menghilangnya diriku ini.

Mintak maaf la sume. Doakan dipermudahkan urusanku di sini sehingga kembali semula ke Mesir. Aku x bercadang pun nak balik. Tapi apa boleh buat, khidmat aku diperlukan. Maklumlah, merangkap ketua keluarga la katakan. Hihi.

Ada apa-apa, boleh kontak no. ni +6014 5438727 (aku pun x pasti betul ke tak no. ni). Kepada sahabat-sahabat yang membantu aku, jutaan terima kasih aku ucapkan. Jasa kalian akan ku kenang.

Ilalliqa', maassalaamah...

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Kepada Pengguna BSN

Wednesday, November 11, 2009


Baru-baru ni Bank Simpanan Nasional (BSN) telah membuat peraturan baru (KLIK). Dipendekkan cerita, mana-mana pengguna yang masih lagi menggunakan kad BSN VISA PLUS hanya boleh membuat urusan di mesin ATM BSN sahaja. Secara automatiknya, pengguna-pengguna BSN yang sekarang ini ada di Mesir dan kawasan-kawasan yang seakan-akan denganya tidak akan dapat membuat urusan sama ada mengeluarkan duit ataupun memeriksa baki akaun selagi mana tidak membatalkan VISA PlUS dan bertukar kepada BSN MATRIX sebab di sini tiada mesin ATM BSN.


Mungkin dah ramai yang perasan perkara ni tapi tak tahu apa puncanya. Sebelum ni pun memang dah banyak kali berlaku masalah ni, tapi lepas dua tiga hari ok balik. Aku bukan apa, bimbang kot² ada yang tertunggu-tunggu dan terus menunggu. Terutama member aku sorang ni yang duduk kat Dumyat. Pernah sekali hari tu dalam bulan puasa dia tengah tak ada duit. Dia pun pergi cucuk kat bank, tapi mesin ATM pulak yang buat hal. Seminggu lebih la jugak. Ahli bait pulak semua hilang entah ke mana. Nasib baik masa tu bulan puasa. Ada Maaidatul Ar-Rahman. Kalau tak, tikus masak merah lah bakal menjadi hidangannya.

Sori bro, sekali lagi terkeluar cerita pasal lu.. hihii

Bukan tu motif utama aku sebenarnya. Kalau ikutkan maklumat yang aku terima daripada kawan aku, aku perlu scan borang tu kemudian isi dengan cap jari sekali. Pastu lepas siap, aku perlu hantar borang tu kepada waris-waris aku di Malaysia untuk diserahkan kepada pihak bank. Sama ada pos atau kirim kat sape² yang nak balik Malaysia. Susah jugak tu.

Apa yang aku nak kongsi sini, aku juga mengalami masalah yang sama dan aku telah maklumkan kepada mak aku pasal ni. Sekali lagi aku pendekkan cerita. Mak aku pun pergi ke salah satu cawangan bank BSN di Kuala Terangganu untuk mengetahui lebih lanjut. Pastu mak aku suruh aku sms kat dia alamat aku kat Bumi Anbiya' ni dan tunggu selepas tempoh 24 jam.

Keesokan harinya aku pun dengan langkah yang agak terhuyun-hayang(sbb baru habis iddah kafarah dosa) menuju ke bank yang berhampiran. Dimulakan dengan lafaz Bismillahi tawakkaltu a'la Allah, aku memulakan operasi mengeluarkan kandungan dalam mesin ATM tu. Ternyata bunyi-bunyian yang terhasil daripada perut mesin tu menandakan kandungannya bakal keluar. Ngeheee~~ Alhamdulillah Ya Robb.

Jadi orang kaya aku hari tu. Setelah sekian lama membedal gula rumah bawah, kini diorang pula yang membedalnya daripada rumah aku. Tapi tak nak ngaku. Haha.. Hmmmm, aku pun tak nak panjangkan cerita sebab tadi aku dah pendekkan. Kesimpulannya, sesiapa yang ada masalah macam aku, cubalah minta tolong orang kat Malaysia bertanya secara lansung kepada pihak bank macam mana cara nak selesaikannya. Mudah-mudahan, Allah permudahkan.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Bersyukurlah Atas Nikmat & Musibah

Tuesday, November 10, 2009

Katakanlah kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, keringlah laut sebelum habis ditulis kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun ditambah dengan lautan yang baru. (Surah Al-Kahfi : 109)

Nikmat Ar-Rahman(Pemurah) adalah untuk umum samada bagi makhluk yang beriman kepada-Nya mahupun yang kufur. Manakala nikmat Allah Ar-Rahim(Mengasihani) adalah khusus untuk makhluk yang beriman kepada-Nya. Maka beruntunglah mereka yang bergelar Muslim atau Muslimah kerana mendapat kedua-dua nikmat ini.

Persoalannya, sejauh manakah kita bersyukur atas nikmat-nikmat yang tak terhitung banyaknya ini kepada kita. Sedangkan dalam ujian dan bala-Nya masih terdapat nikmat yang tersirat. Hanya orang yang berakal dapat merasainya.

Sebagai contoh ujian yang lazim melanda ke atas manusia iaitu sakit. Bukankah ianya satu nikmat jika dibandingkan dengan mati? Sekurang-kurangnya, orang yang sakit masih boleh bernafas, beribadah, dan bertaubat. Jika sudah bergelar mayat, hanya menunggu masa untuk diusung masuk ke dalam kubur.

Bagi orang yang redha dan sabar ketika mana dia sedang diuji dengan kesakitan, dosa-dosanya akan terhapus. Bukankah kafarah dosa itu satu kenikmatan?

Jika dalam ujian terselit nikmat, bagaimana pula jika memang sudah nyata berada dalam kenikmatan? Allahu Robbi.. Tak terhitung banyaknya nikmat-Mu. Golongkanlah kami ke dalam golongan orang-orang yang mensyukuri nikmat.

Dan ketika Allah memaklumkan, sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat kepadamu, dan jika kamu mengingkari maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih. (Surah Ibrahim : 7)

Kalau ikutkan hatiku, mahu saja aku syarah apa yang ada dalam kepala ini. Tapi aku dah agak faham dengan dunia blog ni. Sesetengah orang bukannya minat sangat baca entri yang panjang-panjang. Akulah tu. Haha.

Tapi satu la aku nak pesan sebelum aku menamatkan entri ni. Ada sesetangah makhluk ni ketika mana dia terkena ujian sehingga memaki hamun Tuhan. Dikatanya Tuhan itu zalim dan x adil. Dalam cerita filem pun ada aku rasa. Tapi yang aku maksudkan kat sini memang betul-betul aku pernah jumpa. Ish, Islam la pak, kalau kafir lantak diorang la nak pi maki hamun Tuhan buatan sendiri. Nau'zubillah.

Antara fitrah kita sebagai manusia sesama manusia ni, satu kejahatan boleh menghapuskan sepuluh kebaikan. Contohnya, si A selalu menolong si B. Tiba-tiba suatu hari si A menyakiti si B. Yang si B ni pulak, semua kebaikan si A yang sebelum ini terhapus secara automatik. Kejahatan yang satu tu lah yang si B ni nak ingat. Itu dengan sesama manusia. Takkan dengan Pencipta pun kita nak buat macam tu? Inilah akibatnya kalau dah buta hati dengan nikmat yang Allah kurniakan. Asyik nak rasa nikmat dan senang. Masa senang, x pernah nak bersyukur bahkan semakin giat melakukan maksiat atas muka bumi Allah. Masa ditimpa musibah, marahkan Tuhan. Kalau nak sentiasa berada dalam kenikmatan, cari la tiket untuk masuk syurga. Kat dunia ni penjara.

Sedarlah sahabat-sahabatku sekalian, x akan terhitung nikmat-Nya pada kita. Bersyukurlah sentiasa walau apa pun situasi yang melanda kita sama ada sedih mahupun gembira. Ingatlah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Mengasihani.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Tragedi 1 Julai 2009

Friday, November 6, 2009

Satu peristiwa yang boleh dikatakan masih baru berlaku iaitu pada 1 Julai 2009. Mengapa dengan tarikh ni? Micheal Jackson meninggal ke? Haa, itu antaranya. Tapi apa yang lebih patut dan sememangnya patut untuk kita lebih ambil tahu ialah tragedi yang telah menimpa Allahuyarhamuha Dr. Marwa.

Siapakah beliau dan apa yang telah terjadi kepadanya? Sememangnya entri kali ini masih bersangkutan dengan entri yang sebelum ini Benarkah Islam Itu Pengganas? Walaupun ramai yang sudah tahu namun lebih ramai lagi orang yang tidak tahu pasalnya. Aku sendiri pun baru sahaja mengetahuinya seminggu yang lalu hasil maklumat yang telah diberikan oleh sahabat bloggerku. Terima kasih ku ucapkan padanya kerana telah mengeluarkan isu ini.

Pada 1 Julai 2009, Dr. Marwa El-Sherbini telah ditikam sebanyak 18 kali oleh seorang lelaki warga Jerman di dalam sebuah mahkamah di hadapan suami dan anaknya yang berumur 3 tahun. Juga pada waktu itu, beliau mengandung tiga bulan. Suaminya yang cuba menyelamatkan isterinya itu telah ditembak oleh pihak keselamatan dan kemudiannya turut ditikam oleh lelaki warga Jerman tadi sebanyak tiga kali. Menurut penyataan media, pihak keselamatan itu telah tersilap orang dengan menyangka suaminya itu adalah orang yang menyerang Dr. Marwa.

Kesalahan yang di dakwa terhadap Dr. Marwa adalah kerana beliau memakai hijab!!! Pembunuh itu mendakwa Dr. Marwa adalah seorang pengganas(terrorist) hanya kerana baliau memakai hijab.


video



Korang mesti sakit hati kan? Alhamdulillah, korang masih lagi bergelar Ummat Nabi Muhammad SAW. Semoga Allah menempatkan beliau di kalangan para syuhada'.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

Entah Apa-Apa Entah

Tuesday, November 3, 2009

Buntunya aku rasa, tapi bukan ubuntu yang hangat diwarwarkan oleh Ustaz Akhori dalam wordpressnya. Buntu disini membawa maksud serabut. Dateline yang aku terima semakin menyempitkan fikiranku. Aku menjadi lemah untuk menyelesaikan tanggungjawab dan amanah yang bertimbun-timbun. Ternyata masa itu bukan emas, bahkan tiada apa yang boleh diumpamakan denganya memandangkan Allah SWT sendiri telah berqasam dengan masa. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian melainkan mereka yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan soleh.

Dalam waktu masa yang sempit ni la banyak masalah bertandang tanpa diundang. Bagi aku, jika masalah-masalah ni boleh diselesaikan dengan kudrat, itu bukan masalah besar. Kalau aku rajin, aku berjaya dan kalau aku malas, gagal. Huh, senangnya cakap pakai tulis. Haha. Tapi yang lemahnya, jika masalah ni melibatkan orang lain. Kadang-kadang tu sampai tergendala perancangan aku. Aku tak bersungut pun. Saja aku nak exercise sikit malam ni. Nak refresh minda kata orang tua-tua. Tapi takpe, kalu kita ikhlas tolong orang, Allah akan mudahkan urusan kita. Haaa, ingat tu kawan-kawan. Hihi. Yang paling memening dan memilukan kepala ialah masalah kewangan. Masalah ni aku yakin korang lebih arif dan faham berbanding aku. Aku dalam kontek seorang pelajar sekarang ni hanya perlu tunggu dan terus menunggu. Menunggu apa? Aku pun tak tahu. Apa-apa pun, terima kasih kepada sahabat-sahabat yang sudi berkongsi dan membantu.

Ditambah pula dengan demam yang melanda diriku bermula pagi tadi, sudah semestinya semakin tertangguh tugasan-tugasan yang belum selesai itu walaupun telah ku bahagikan mengikut tempoh waktu pada awalnya. Hmmm, sempat pulak aku buat entri baru ni? Kalu ikutkan kudrat dan masa yang ada ni, memang tak kemanalah aku jawabnya. Tapi apa boleh buat, aku perlu melawannya. Pc aku ni pun bagus dan pelik jugak. Tak pasal-pasal dia 'on' dengan sendirinya seakan-akan memanggilku untuk bermain dengannya. Aku pun malas nak kaji panjang-panjang apa puncanya. Apa yang penting, aku dah semakin ok sikit. Alhamdulillah atas nikmat dan rahmat-Nya. Moga-moga Allah akan bagi lebih kekuatan kepadaku selepas ini. Insya-Allah.

Wallahua'lam.

[+/-] Read More...

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.