Entah Apa-Apa Entah

Tuesday, November 3, 2009

Buntunya aku rasa, tapi bukan ubuntu yang hangat diwarwarkan oleh Ustaz Akhori dalam wordpressnya. Buntu disini membawa maksud serabut. Dateline yang aku terima semakin menyempitkan fikiranku. Aku menjadi lemah untuk menyelesaikan tanggungjawab dan amanah yang bertimbun-timbun. Ternyata masa itu bukan emas, bahkan tiada apa yang boleh diumpamakan denganya memandangkan Allah SWT sendiri telah berqasam dengan masa. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian melainkan mereka yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan soleh.

Dalam waktu masa yang sempit ni la banyak masalah bertandang tanpa diundang. Bagi aku, jika masalah-masalah ni boleh diselesaikan dengan kudrat, itu bukan masalah besar. Kalau aku rajin, aku berjaya dan kalau aku malas, gagal. Huh, senangnya cakap pakai tulis. Haha. Tapi yang lemahnya, jika masalah ni melibatkan orang lain. Kadang-kadang tu sampai tergendala perancangan aku. Aku tak bersungut pun. Saja aku nak exercise sikit malam ni. Nak refresh minda kata orang tua-tua. Tapi takpe, kalu kita ikhlas tolong orang, Allah akan mudahkan urusan kita. Haaa, ingat tu kawan-kawan. Hihi. Yang paling memening dan memilukan kepala ialah masalah kewangan. Masalah ni aku yakin korang lebih arif dan faham berbanding aku. Aku dalam kontek seorang pelajar sekarang ni hanya perlu tunggu dan terus menunggu. Menunggu apa? Aku pun tak tahu. Apa-apa pun, terima kasih kepada sahabat-sahabat yang sudi berkongsi dan membantu.

Ditambah pula dengan demam yang melanda diriku bermula pagi tadi, sudah semestinya semakin tertangguh tugasan-tugasan yang belum selesai itu walaupun telah ku bahagikan mengikut tempoh waktu pada awalnya. Hmmm, sempat pulak aku buat entri baru ni? Kalu ikutkan kudrat dan masa yang ada ni, memang tak kemanalah aku jawabnya. Tapi apa boleh buat, aku perlu melawannya. Pc aku ni pun bagus dan pelik jugak. Tak pasal-pasal dia 'on' dengan sendirinya seakan-akan memanggilku untuk bermain dengannya. Aku pun malas nak kaji panjang-panjang apa puncanya. Apa yang penting, aku dah semakin ok sikit. Alhamdulillah atas nikmat dan rahmat-Nya. Moga-moga Allah akan bagi lebih kekuatan kepadaku selepas ini. Insya-Allah.

Wallahua'lam.

14 comments:

~0~ said...

kuatkan semangat tinggikan tekad...semoga berjaya..

Duan said...

beres bro..

missyonne said...

:)

bertahan.
jaga diri.

Duan said...

akan ku kuatkan hatiku..
huhuhu..
belepek atas katil mula pagi..
arghhh, kecewanya...........

Solehah said...

Insyallah..
Doakan kamu cepat sembuh..

Duan said...

aminnnn...
berkat doa cikgu...

abu muaz said...

lagi berlepek lagi dog rok.

Duan said...

dok dh abu muaz..
pusing kampung terus ari tu..

Werdah said...

Salam Duan

Semoga dipermudahkan sgl urusan,, diberi ketenangan fikiran n bahagia dunia akhirat.. amiin

Duan said...

wssalam...

aminnn..semoga makbul doa akak tu..

HonEyBuNNy said...

amin......

Duan said...

Alhamdulillah...
Aku boleh tersenyum pagi ini..hihi

...Nur iNsAn... said...

smga dipermudahkn urusan ye ustz=)...

Duan said...

aminnn...
syukran Nur...

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.