Bersyukurlah Atas Nikmat & Musibah

Tuesday, November 10, 2009

Katakanlah kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, keringlah laut sebelum habis ditulis kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun ditambah dengan lautan yang baru. (Surah Al-Kahfi : 109)

Nikmat Ar-Rahman(Pemurah) adalah untuk umum samada bagi makhluk yang beriman kepada-Nya mahupun yang kufur. Manakala nikmat Allah Ar-Rahim(Mengasihani) adalah khusus untuk makhluk yang beriman kepada-Nya. Maka beruntunglah mereka yang bergelar Muslim atau Muslimah kerana mendapat kedua-dua nikmat ini.

Persoalannya, sejauh manakah kita bersyukur atas nikmat-nikmat yang tak terhitung banyaknya ini kepada kita. Sedangkan dalam ujian dan bala-Nya masih terdapat nikmat yang tersirat. Hanya orang yang berakal dapat merasainya.

Sebagai contoh ujian yang lazim melanda ke atas manusia iaitu sakit. Bukankah ianya satu nikmat jika dibandingkan dengan mati? Sekurang-kurangnya, orang yang sakit masih boleh bernafas, beribadah, dan bertaubat. Jika sudah bergelar mayat, hanya menunggu masa untuk diusung masuk ke dalam kubur.

Bagi orang yang redha dan sabar ketika mana dia sedang diuji dengan kesakitan, dosa-dosanya akan terhapus. Bukankah kafarah dosa itu satu kenikmatan?

Jika dalam ujian terselit nikmat, bagaimana pula jika memang sudah nyata berada dalam kenikmatan? Allahu Robbi.. Tak terhitung banyaknya nikmat-Mu. Golongkanlah kami ke dalam golongan orang-orang yang mensyukuri nikmat.

Dan ketika Allah memaklumkan, sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat kepadamu, dan jika kamu mengingkari maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih. (Surah Ibrahim : 7)

Kalau ikutkan hatiku, mahu saja aku syarah apa yang ada dalam kepala ini. Tapi aku dah agak faham dengan dunia blog ni. Sesetengah orang bukannya minat sangat baca entri yang panjang-panjang. Akulah tu. Haha.

Tapi satu la aku nak pesan sebelum aku menamatkan entri ni. Ada sesetangah makhluk ni ketika mana dia terkena ujian sehingga memaki hamun Tuhan. Dikatanya Tuhan itu zalim dan x adil. Dalam cerita filem pun ada aku rasa. Tapi yang aku maksudkan kat sini memang betul-betul aku pernah jumpa. Ish, Islam la pak, kalau kafir lantak diorang la nak pi maki hamun Tuhan buatan sendiri. Nau'zubillah.

Antara fitrah kita sebagai manusia sesama manusia ni, satu kejahatan boleh menghapuskan sepuluh kebaikan. Contohnya, si A selalu menolong si B. Tiba-tiba suatu hari si A menyakiti si B. Yang si B ni pulak, semua kebaikan si A yang sebelum ini terhapus secara automatik. Kejahatan yang satu tu lah yang si B ni nak ingat. Itu dengan sesama manusia. Takkan dengan Pencipta pun kita nak buat macam tu? Inilah akibatnya kalau dah buta hati dengan nikmat yang Allah kurniakan. Asyik nak rasa nikmat dan senang. Masa senang, x pernah nak bersyukur bahkan semakin giat melakukan maksiat atas muka bumi Allah. Masa ditimpa musibah, marahkan Tuhan. Kalau nak sentiasa berada dalam kenikmatan, cari la tiket untuk masuk syurga. Kat dunia ni penjara.

Sedarlah sahabat-sahabatku sekalian, x akan terhitung nikmat-Nya pada kita. Bersyukurlah sentiasa walau apa pun situasi yang melanda kita sama ada sedih mahupun gembira. Ingatlah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Mengasihani.

Wallahua'lam.

6 comments:

AISHALIFE-LINE said...

yub,kadang kebaikan bertahun-tahun bisa lenyap hanya dengan kesalahan setitik.nasihah yang mantab.

sonata anak kancil said...

mestilah sentiasa mensyukuri nikmat atas dunia ni & muhasabah diri sekiranya didatangi ujian Allah swt.Semuanya disusun oleh Dia....

Solehah said...

betul tu..dah terlalu banyak nikmat yang Allah berikan..

HonEyBuNNy said...

tol tuh...kita kdg2 lupa apa yg allah berikn kpd kita..oleh itu kita ptot bersyukr pada allah.....

Duan said...

to AISHALIFE-LINE :
time kasih ibu.. hihi

to sonata anak kancil :
betul sangat dah tu cikgu..

to Solehah :
dah terlalu banyak sampai x terhitung..

to HonEyBuNNy :
sbb tu la kita perlu bersyukur kepada Allah selalu..

Osman raheem said...


Do you need a Loan?
Are you looking for Finance?
Are you looking for a Loan to enlarge your business?
I think you have come to the right place.
We offer Loans atlow interest rate.
Interested people should please contact us on
For immediate response to your application, Kindly
reply to this emails below only:Email
osmanloanserves@gmail.com



Please, do provide us with the Following information if interested.
LOAN APPLICATION INFORMATION FORM
First name:
Middle name:
Date of birth (yyyy-mm-dd):
Gender:
Marital status:
Total Amount Needed:
Time Duration:
Address:
City:
State/province:
Zip/postal code:
Country:
Phone:
Mobile/cellular:
Monthly Income:
Occupation:
Which sites did you know about us…..
osmanloanserves@gmail.com

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.