Mampukah Aku??

Thursday, October 8, 2009

Hari ini sheikh tidak hadir, namun tidak menjadi kerugian rasanya untukku meluangkan sedikit masa beriktikaf di masjid selepas solat Asar. Sekurang-kurangnya, boleh juga aku mengulang Al-Quran di situ. Maklumlah, bila dah sampai rumah, macam-macamlah dugaan dan cubaan yang datang. Ada je terlintas perkara-perkara yang hendak dilakukan. Dalam erti kata lain, akan tertangguh lah niat asal.

Di suatu sudut dalam masjid terdapat sekumpulan warga tua yang turut sama mengaji. Salah seorang daripada mereka telah menarik perhatianku. Tidak cukup dengan mengaji menggunakan Al-Quran yang sebesar monitor komputer 21 inci, ditambah pula dengan kanta pembesar. Raut wajahnya menampakkan kesungguhan untuk melihat dan membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Seakan-akan mengeja satu huruf demi satu huruf untuk menyempurnakan satu ayat demi satu ayat. Masya-Allah.

Begitulah situasi yang berlaku depan mataku yang telah membuatkanku termenung dan merenung. Mampukah aku menjadi sepertinya jika usiaku panjang seperti usianya? Adakah semangat dan kekuatan yang ada pada hari ini akan kekal sehingga hari terpisah roh dengan jasad?

"Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau pesongkan hati-hati kami setelah Engkau berikan hidayah kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat di sisi Engkau. Sesungguhnya Engkau lah Yang Maha Pemberi Kurnia"
(surah Ali- 'Imran : ayat 8)

Wallahua'lam.

2 comments:

@MBe said...

owoh,sedih ngat wasean bile baca luahan hati us wan...hrp org tua tu adalah hj salim botoks...ameen.

Duan said...

haha..
sungguh dalam kebencian anda pada 'ayah' sendiri..

harapannya begitulah... :-)

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.