Majlis Al-Kutub As-Sittah

Thursday, October 22, 2009


Empat hari berada dalam majlis pembacaan (tasmi') Al-Kutub As-Sittah Bersama Masyaikh Al-Azhar telah memberi banyak pengalaman dan semangat baru kepadaku khususnya. Walaupun kehadiranku bukanlah sebagai seorang peserta tetapi hanya salah seorang AJK PMC(PMRAM Multimedia Centre), aku amat bersyukur kerana diizinkan-Nya turut sama dapat berada di majlis yang penuh keberkatan ini memandangkan jumlah peserta telah dihadkan oleh sebab-sebab yang tertentu. Kesempatan ini aku ingin berkongsi beberapa perkara yang telah membuatkan hatiku tersentuh. Moga-moga perkongsian ini dapat menaikkan semangat sahabat-sahabat sekalian untuk terus berjuang menuntut ilmu dan mencari keredhaan-Nya.

Berkongsi Membaca Kitab :
Pada hari yang pertama aku hadir tanpa membawa kitab (Matan Sohih Bukhori) kerana tidak sempatku membelinya. Maka terpaksalah aku duduk dengan hanya mendengar apa yang dibaca oleh syeikh. Berbanding dengan orang lain, mereka dapat mendengar dan meniliti bacaan pada kitab masing-masing. Alangkah baiknya jika ada jualan kitab di situ. Dua kali ganda pun sanggupku bayar. Tiba-tiba datang seorang pelajar yang tidak aku kenali meminta izin untuk duduk disebelahku yang kebetulan memang ada sedikit ruang kosong di situ. Aku pun menyilakannya untuk duduk. Lagipun, bukannya aku sewa tempat duduk tu. Tapi mungkin juga sebab dia menganggap itu adalah tempat yang dikhususkan untuk AJK yang terlibat. Mungkin juga. Hmm, dipendekkan cerita, dia membuka kitabnya lalu menawarkan untuk berkongsi membaca bersamanya. Aku menolak pelawaannya itu memandangkan aku memang kurang jelas dengan tulisan jika dilihat dari jarak yang lebih dari 30cm. Maka didekatkan lagi kitab tu kepada aku seolah-olah kitab tu aku yang punya dan seakan-akan dia pula yang menumpangku. Tak boleh jadi ni. Aku pun menolak sekali lagi. Bukannya aku sombong, aku tersangat mahu sebenarnya tapi aku tak mahu orang lain susah kerana aku. Melihat dia lagi berkeras untuk berkongsi membaca kitabnya denganku, akhinya aku mengalah. Lagipun dia memberitahuku yang dia boleh baca dengan jelas tulisan tu. Berkongsialah kami membaca kitab itu bersama hingga habis sesi yang terakhir pada malam itu. Memang aku sangat terharu dan respek dengannya.

Usaha Dan Komitmen Semua Pihak Yang Terlibat :
Memandangkan majlis ini adalah satu majlis yang sangat besar dan satu perkara baru di Mesir bagi pelajar-pelajar Malaysia, perancangan dan pelaksanaan haruslah dibuat dengan rapi dan bersungguh-sungguh. Ini kerana majlis ini melibatkan banyak masyaikh Al-Azhar yang sangat masyhur di Mesir dan yang paling istimewa adalah penglibatan Mufti Mesir sendiri iaitu Syeikh Dr. Ali Jumuah. Tambahan pula majlis ini digabungkan dengan majlis konvokesyen bagi pelajar-pelajar Al-Azhar yang telah berjaya menamatkan pengajian dibidang masing-masing. Walaupun pada awalnya majlis ini cuba digagalkan oleh JPMK (link), namun begitu majlis ini tetap juga dapat dijalankan. Terutamanya pada malam sebelum menjelang hari yang ke-4 dimana buat kali ketiga lokasi majlis telah bertukar iaitu ke Nadi Riadhi. Sememangnya bukan kerja yang mudah untuk membuat persiapan di suatu kawasan yang asing dan dalam waktu yang begitu singkat. Semestinya istilah tidur yang cukup terpaksa dilupakan. Ucapan tahniah dan syabas kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan majlis ini. Semoga usaha dan penat lelah kalian akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.

Sokongan dan kerjasama Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid Al-Hasani :
Beliau adalah antara masyaikh yang turut sama memberi kerjasama dan menjadi faktor utama dalam melicinkan perjalanan majlis ini. Walaupun beliau sibuk dengan tugas dan kerja, namun tetap dapat meluangkan masanya berada bersama dalam majlis Al-Kutub Sittah selama empat hari berturut-turut. Seawal pagi beliau tiba, kemudian terpaksa keluar atas urusan kerja, kemudian datang kembali pada waktu petang ataupun pada waktu malamnya.

Ucapan Syeikh Dr. Sa'ad Jawish :
Berdasarkan sedikit kefahamanku tentang ucapan yang telah dibuat oleh Syeikh Dr. Sa'ad Jawish adalah beliau mengatakan bahawa tidak kira apa jua fungsi atau tugas kita dalam majlis itu, macam mana posisi kita duduk dalam majlis itu, dan di mana tempat kita duduk, selagi mana kita mendengar bacaan Al-Kutub As-Sittah, keberkatan akan sampai kepada diri kita.

Kehadiran Syeikh Dr. Ali Jumuah :
Kehadiran seorang Al-Muhaddis dan mufti Mesir iaitu Syeikh Dr. Ali Jumuah adalah satu anugerah yang sangat besar. Pada penghujung majlis penutupan Al-Kutub As-Sittah itu, beliau telah memberikan ucapan yang sangat bermakna kepada semua peserta iaitu beliau telah mengijazahkan ijazah beliau kepada semua yang hadir dalam majlis tersebut yang mana beliau telah mengambilnya daripada guru beliau iaitu Syeikh Yasin Fadani.

Para Masyaikh bersalaman sesama mereka :
Apabila majlis telah selesai, para masyaikh bersalaman sesama mereka sambil berebut untuk mencium tangan masing-masing. Tiada langsung sifat anggkuh dan berlainan darjat yang ditunjukkan antara mereka. Antara situasi yang dapatku perhatikan ialah apabila
Syeikh Dr. Usamah Al-Azhari (salah seorang anak murid Syeikh Dr. Ali Jumuah) yang mencium tangan tok gurunya kemudian tok gurunya mencium kembali kepala anak muridnya itu. (link)

Itulah antara perkara-perkara yang aku harapkan dapat menjadi motivasi untuk kita semua. Untuk melihat dan mengetahui lebih lanjut berkaitan majlis ini, boleh berkunjung ke Laman Rasmi Kutub Sittah

Wallahua'lam.

0 comments:

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.