Sanad Dan Kepentingannya

Sunday, October 18, 2009

Salasilah sanad bermula daripada Rasulullah SAW yang mengambil daripada Jibril AS, diturunkan kepada beberapa sahabat, kemudian Tabi'in, kemudian Tabi' Tabi'in, kemudian kepada para ulama' dan seterusnya. Orang yang mempunyai sanad ibarat memegang amanah untuk meneruskan pengajian Islam. Dengan adanya sanad kita akan lebih jelas asal-usul kita beljar seperti dari mana kita belajar, dari mana guru kita belajar, dan bagaimana salasilah ini akan sampai kepada Rasulullah SAW.

Kepentingan sanad ini telah dibuktikan dengan Hadis Nabi SAW bermaksud :

Dari Muhammad Ibnu Sirin dia telah berkata, sesungguhnya sebuah ilmu itu adalah agama, maka hendaklah kamu melihat daripada siapa kamu mengambil agamamu.
(Hadis Riwayat Muslim)

Para ulama' juga sangat menekankan kepentingan sanad ini hingga Imam Shafie pernah berpesan, "Kamu tidak akan mendapat ilmu melainkan dengan syarat dan di antara syarat-syaratnya ialah tunjuk ajar daripada seorang guru atau ustaz"

Di dalam kitab Athar Al-Qiraat fi Fiqh Al-Islami ada menyebeut tentang antara kelebihan umat Muhammad SAW ini ialah ilmunya yang mempunyai sanad. Maka sesungguhnya sanad ini adalah di antara keistimewaan umat Khatimu Al-Biya'.

Perlu diingatkan kepada para penuntut ilmu sekalian, sanad mahupun ijazah bukanlah sesuatu yang perlu dibonggakkan atau dibanggakan. Ia sebernanya adalah amanah yang dipikul di bahu seseorang. Jika mati seorang ulama', maka perjuangannya akan disambung oleh murid-muridnya. Oleh itu, janganlah sesekali mencacatkan amanah itu dan jagalah ia sampai akhir hayatmu. Sesungguhnya, itu adalah saham yang akan membantumu di akhirat kelak.

Wallahua'lam.

0 comments:

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.