Jika Ada Rezeki Pasti Ketemu

Monday, September 28, 2009

Malam itu aku dan beberapa orang sahabatku keluar berjalan-jalan di Soi'di, Dumyat. Agak lewat juga kami pulang pada malam itu, lebih kurang pukul tiga pagi. Sampai di rumah, tiba-tiba Faris memberitahu bahawa hsetnya telah tiada. Berbagai-bagai soalan yang kami ajukan padanya. Buat lawak ke pagi buta ni? Yakin ke hset itu dibawa bersama? Kalau ya, di mana kemungkinan hset itu tercicir? Dia dengan yakinya menjawab kemungkinan tercicir di dalam tremkol yang dinaiki untuk pulang tadi. Kami bersependapat bahawa kemungkinannya agaklah besar. Jika ditelefon hset itu, risikonya agak tinggi kerana ianya bergantung kepada kejujuran dan kebaikan tuan tremkol itu. Tidak dapat tidak, kami terpaksa pergi ke Soi'di kembali untuk mencari tremkol tadi. Tapi masalahnya bagaimana? Hanya ada tiga jalan iaitu yang pertama berbasikal tetapi tuan basikal tidak dapat dihubungi. Keduanya menaiki teksi, itupun kebetulan kalau ada yang lalu. Terakhirnya berjalan kaki.

Tanpa banyak soal, cara yang ketiga menjadi pilihan. Faris, Sohif, dan aku keluarlah berjalan kaki pada pagi itu dengan harapan ada teksi yang lalu. Malangnya nasib kami malam itu, bukan setakat teksi, lori pun tak ada yang lalu. Kalau diteruskan perjalanan dengan berjalan kaki, sampai Subuh baru sampai dan tuan tremkol itu pula kemungkinan dah balik rumah. Terpaksalah menggunakan cara yang terakhir iaitu menelefon hset Faris itu. Moga-moga sesiapa yang menjawab panggilan itu baik hati untuk memulangkannya kembali. Sebernarnya, hset itu tidak lah terlalu mahal, tapi kandungan di dalamnya yang lebih disayangi. Sambil duduk ditengah-tengah pembahagi jalan, aku pun cuba mendail. Seperti yang dijangka, panggilanku itu telah masuk ke dalam peti pesanan suara yang menandakan hset itu kemungkinan ditutup ataupun tiada signal. Berkali-kali aku mencuba dan akhirnya kedengaran bunyi deringan. Kemudian panggilanku dijawab oleh seorang arab. Aku yang sememangnya lemah berbahasa Arab ni pun cubalah 'mengayat' arab tersebut agar dia dapat memulangkan hset itu. Dia memberitahuku bahawa dia kini berada di suatu tempat yang mana aku pun kurang jelas dengan lokasinya dan dia akan mengembalikan hset tersebut pada keesokan harinya selepas waktu Asar. Paling awal pun pada pukul 8 pagi. Hanya itu kata putus yang mampu aku perolehi daripada perbincangan dengannya. Doa dan tawakkal saja lah yang mampu kami lakukan.

Selepas solat Subuh pagi tu, kami cuba menahan mata untuk menunggu sehingga pukul 8 pagi. Apabila masuk waktu yang ditunggu, aku pun menelefonnya kembali. Tapi sedihnya, panggilan tidak dijawab. Selepas solat Asar, sekali lagi aku mnecuba dan akhirnya arab tersebut menjawab panggilanku. Dia menyuruh aku untuk bertemu dengannya di mau'af Soi'di. Tanpa membuang masa, kami terus bergegas ke sana. Hanya aku seorang yang ingat dan cam wajah tuan tremkol tersebut memandangkan aku yang membayar tambang semalam. Agak lama juga kami menantikan kehadirannya. Tiba-tiba dari jauh aku terpandang sebuah tremkol usang yang dipandu oleh orang arab yang kami tunggu. Kami terus bergegas mendapatnya. Tetapi dia seakan-akan tidak tahu apa-apa tentang perkara yang berlaku. Kami pun turut menjadi keliru. Untuk mendapatkan kepastian, kami cuba mendapatkan pertolongan seorang arab yang lain untuk menelefon hset Faris itu. Ternyata andaian pertama kami telah silap kerana orang yang sedang kami tunggu masih lagi dalam perjalanan dan dia meminta kami untuk menunggunya di kawasan menunggu teksi. Pulak dah.. Hmmm, di mana sebenarnya hset Faris telah tercicir? Siapa pula orang arab yang menjumpainya? Bolehkah kami percaya dengan kata-katanya kali ini?

Usaha mesti diteruskan. Kami pun pergilah ke lokasi yang diberitahu. Lebih kurang lima minit menanti, tiba sebuah teksi lalu pemandunya yang tidak kami kenali melambai-lambai tangan memanggil kami. Kami pun terus pergi kepdanya. Kemudian dia mengeluarkan dua buah hset dan bertanyakan yang mana satu hset kepunyaan Faris. Kami berpendapat dia mungkin mahu menguji kejujuran kami dan sudah tentulah Faris lebih mengenali hset miliknya. Selepas mendapat kembali hset yang dirindui itu, kami mengucapkan jutaan terima kasih beserta dengan pujian atas kebaikan dan kejujurannya. Kami turut menghulurkan sedikit wang tanda terima kasih namun dia menolak dengan sekeras-kerasnya. Elok juga hati kami berkata. Tetapi yang menjadi persoalannya, bagaimana hset Faris boleh berada di tangan pemandu teksi tersebut?

Sedang kami tengah berjalan, Faris teringat akan sesuatu. Dia memberitahu bahawa teksi tadilah yang dia naiki ketika mana hendak pergi ke Soi'di semalam. Bermakna, hsetnya telah tercicir di dalam teksi dan bukan di dalam tremkol. Tambahan pula, selepas lebih empat jam baru dia perasan yang hsetnya itu telah hilang. Mana kami tak bengang? Tergelak juga kami dibuatnya. Kalu ikutkan logik dan kebiasaan, memang agak mustahil untuk menjumpai hsetnya itu kembali. Tetapi sudah menjadi rezeki dan takdir Allah SWT hsetnya yang hilang itu berjaya didapatkan kembali. Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran pada-Nya.


Wallahua'lam.

5 comments:

hanif imran said...

ish3,siang ke faris.soba je la.xpe2,klu xjupe nset tu de 1 lg carenye.tidak len tidak bukan,beli je nset yg baru...hehe

Duan said...

ish..cerite belum habis tu..
jgn buat kesimpulan lagi..

hanif imran said...

hehe,sori2 la.org xperasan bersambung tu..hee

hanif imran said...

alhamdulillah..jupe gok nset faris.hehe

Duan said...

hset buruk je padahal...
hihi..
x dok aroh lah saing²...

☼☼☼ FLASH Al-QURAN ☼☼☼
Al-Quran Versi Flash
☼☼☼ ARRAHMAH.COM ☼☼☼
 
Esmaa3 Kalaami © 2009. Template renew and edited by in_saff03.